Heiligen

Binnen het christendom wordt de titel heilige toegekend aan mensen die er op bijzondere wijze in zijn geslaagd om Christus na te volgen. In de kennisbank staan heiligen die voor de kerken in de provincie Groningen belangrijk zijn geweest. Veel kerken in Groningen hebben nu geen beschermheilige meer, maar alle kerken die voor de Reformatie gebouwd zijn hebben er ooit eentje gehad.

Dionysius

Dionysius of Saint Denis Dionysius was in de 3e eeuw n.C. de eerst bisschop van Parijs. Volgens Gregorius van Tours werd hij door paus Fabianus vanuit Rome naar Gallië gezonden om de Galliërs te bekeren. Hij bouwde de eerste (houten) kerk in Lutetia (Parijs), op het Ile de la Cité waarop nu de Notre Dame ligt. Hij werd in 285 n.C. door de heidense bevolking onthoofd. Hij was het oneens met de plaats van zijn martelaarschap, Montmartre. Dionysius pakte zijn afgehouwen hoofd op en liep ermee naar de plaats waar hij begraven wilde worden, iets ten noorden van Parijs waar later de stad Saint-Denis ontstond. Dionysius wordt altijd afgebeeld als ‘hoofddrager’.

Uitgebreide levensbeschrijving

Verbonden SOGK-kerk(en)